Online vindbaarheid verbeteren; een interview met expert Jelte Veldmeijer

Afgelopen week heeft Spot035 een uitgebreid gesprek gehad met Jelte Veldmeijer van Grilled Online Markting. Jelte vertelde ons wat we in 2024 kunnen verwachten met betrekking tot SEO (search engine optimisation) en hoe je het als ondernemer kunt inzetten voor je business.

1. Kun je jezelf en Grilled.nl even voorstellen? Wat maakt jullie aanpak in SEO uniek?

Ik ben Jelte Veldmeijer en maak deel uit van Grilled.nl, een online marketingbureau in Hilversum, gespecialiseerd in SEO (zoekmachineoptimalisatie) en SEA (zoekmachineadverteren). Onze unieke aanpak is de synergetische combinatie van SEO en SEA, waardoor we onze klanten zowel op korte als op lange termijn resultaten bieden. We richten ons niet alleen op het plukken van het laaghangend fruit voor snelle winsten, maar ook op het opbouwen van een duurzame strategie voor blijvend succes.

2. Waarom is SEO in 2024 belangrijker dan ooit voor kleine ondernemers?

SEO is in 2024 belangrijker dan ooit voor kleine ondernemers omdat de toename van advertenties de organische resultaten minder zichtbaar maakt. Met meer advertentieruimte op zoekmachines is het essentieel om hoog in de organische zoekresultaten te scoren om zichtbaarheid te behouden. Ook met de komst van Google Gemini (het antwoord van Google op ChatGPT) wordt SEO nog belangrijker. Google Gemini, maakt ook gebruik van de resultaten uit Google (Mijn Bedrijf).

3. Wat zijn de belangrijkste SEO-trends die je voor 2024 ziet?

AI Tools zoals, ChatGPT zijn al goed ingeburgerd. Alhoewel het lang niet altijd tot een hoogwaardig eindproduct leidt zorgt het er wel voor dat het optimaliseren, creëren en analyseren een stuk eenvoudiger wordt. Met de komst van Google Gemini (waar ook Google data in gebruikt wordt) zal AI meer en meer toegankelijk worden voor iedereen.

Verder blijft Google hameren op de kwaliteit van content. Dit is natuurlijk niet gek. Tenslotte kan iedereen nu teksten laten schrijven met behulp van AI. Zoals gezegd is het eindproduct niet altijd van hoogwaardige kwaliteit en precies dat is waar Google probeert controle over te krijgen. Dus of je nou een tekst zelf schrijft, AI gebruikt als hulpmiddel of je hele tekst laat schrijven door AI. Zorg altijd voor goed geschreven en inhoudelijk sterke teksten.

Vraag je ook eens af of jouw doelgroep wel graag teksten leest. In veel gevallen kijken mensen liever naar video’s of luisteren ze naar een Podcast. Dit soort type content worden voor Google dan ook steeds belangrijker, doordat ze lastiger te ontwikkelen zijn, er vaak meer aandacht aan besteed wordt en de waarde dus ook vaak hoger ligt.

Ook vindt Google het steeds belangrijker om te weten wie de content gemaakt heeft. Iedereen is bekend met de ‘Wij van WC-eend adviseren…’ techniek. Misschien is WC-eend niet degene die dat zou moeten zeggen, maar is dat een schoonmaakster die een eigen onderneming heeft en die graag WC-eend gebruikt. Als zij een persoonlijk artikel schrijft over WC-eend, bijvoorbeeld door een situatie uit te lichten waaruit blijkt waarom WC-eend zo goed is. Dan zal Google dat veel meer waarderen. Helemaal als blijkt dat deze persoon een expert is op het gebied van schoonmaken. Dat kan weer blijken uit eerder geschreven artikelen, LinkedIn posts etc. Dit is onderdeel van E.E.A.T. (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness).

We zijn allemaal druk en hebben nooit tijd. Dat geldt ook wanneer we op zoek zijn naar informatie, diensten of producten. Met andere woorden de laadtijden van een website zijn erg belangrijk. Snellere laadtijden, zorgen voor een hogere gebruikerservaring en betrokkenheid.

4. Zijn er nieuwe technologieën of tools die je ziet opkomen in de wereld van SEO waar ondernemers van op de hoogte moeten zijn?

Als het gaat om nieuwe technologieën, is AI een belangrijke ontwikkeling in SEO. De meest bekende AI tool is natuurlijk ChatGPT. SEO Tools voor het onderzoeken van backlinks, het vinden van zoekvolumes en concurrentie vind je op: SEO Review Tools Met deze twee tools zou je als startende SEO-er een vliegende start kunnen maken.

5. Hoe kunnen kleine ondernemers in de Gooi en Vechtstreek hun lokale vindbaarheid verbeteren?

Je kunt veel dingen zelf doen. Probeer bijvoorbeeld lokale signalen in je content op te nemen, zoals het adres in de voettekst en lokale kenmerken in je content benoemen.

Google Mijn Bedrijf speelt een belangrijke rol bij lokale zoekmachine marketing. Dit resultaat wordt vaak getoond bij regionele zoekopdrachten. Je maakt dit profiel gratis aan en wij hebben een artikel waarin wordt uitgelegd hoe je het profiel optimaliseert op voor jullie belangrijke zoekwoorden. Bekijk hier het Google Mijn Bedrijf artikel.

6. Hoe belangrijk is content voor SEO in 2024? Zijn er bepaalde soorten content die effectiever zijn?

Content is enorm belangrijk voor SEO in 2024. Het ontwikkelen van een contentstrategie die aansluit bij de behoeften van je doelgroep is cruciaal. Het combineren van verschillende contentvormen, zoals tekst, video en podcasts, op basis van de voorkeuren van de doelgroep, is effectief. Authentieke en hoogwaardige content die de pijnpunten van de doelgroep adresseert, blijkt het meest effectief.

7. Zijn er bepaalde bronnen of platforms die je aanbeveelt voor ondernemers die meer willen leren over SEO?

Je kunt ChatGPT vragen om advies hoe een artikel, pagina of video te optimaliseren. Daarnaast raad ik SEO Review Tools aan voor gratis hulpmiddelen en Search Engine Land voor gedetailleerde en geavanceerde inzichten in SEO. En houd ook onze website in de gaten. Wij publiceren met enige regelmaat artikelen.  Deze bronnen bieden waardevolle informatie en tools voor ondernemers die hun SEO-strategie willen verbeteren en verdiepen.